Featured
Table of Contents
Er is slechts één pad van zuivering (visuddhi-magga) en slechts één zuivering (visuddhi)en geen tweede. edelstenen zoeken. Ondanks dat er verschillende voertuigen zijn (met verschillende interpretaties) is er slechts één pad. We stellen vast dat er in verschillende landen verschillen zijn met betrekking tot de levenswijzen van boeddhistische monniken, populaire boeddhistische overtuigingen en gebruiken, riten en rituelen, ceremonies, gebruiken en gewoonten
Als dit de essentie is, de grootste gemene deler van wat de Boeddha leerde (én wat zich volledig weerspiegelt in de eerste twee voordrachten van de Boeddha in het Hertenkamp in Sarnath), stelt zich de vraag hoe we het decorum dan moeten beschouwen dat het doordeweekse ‘boeddhisme. edelstenen zoeken’ omvat? Toen de leer van de Boeddha zich verspreidde over de wereld paste ze zich aan aan de cultuur van die landen
Maar hoe groot deze verschillen ook zijn, het zijn slechts ‘vormelijke’ verschillen (Buddharūpa). Het raakt de kern van de leer niet - edelstenen zoeken. Inhoudelijk blijft Dhamma volkomen gelijk aan de oorspronkelijke ervaring die de Boeddha kreeg in Bodhgaya. En die ook alle stroombetreders (sotāpanna) nog steeds ervaren. Het experiëntieel ervaren van de Dhamma, de waarheid (paccanubhoti), is één en dezelfde
Zonder neer te kijken op deze vormen van devotionele verering die voor vele mensen zeker een emotionele troost kunnen betekenen, moeten we er ons van bewust zijn dat dit de oorspronkelijke leer was die de Boeddha predikte. edelstenen zoeken. Ik geef een frappant voorbeeld: de eerste Boeddhabeelden verschenen pas 500 jaar nà het Parinibbāna van de Boeddha
Dhamma overstijgt elk onderscheid. Elke divergentie (edelstenen zoeken). Dhamma bezit geen etnische gebruiken, gewoonten of gebruiken die verschillen van het ene land naar het andere. De Dhamma-ervaring laat zich niet vatten in vormelijkheid, niet in Buddharūpa. Niet in decor. Niet in decorum. Wanneer we goed ‘kijken’ zal onze onwetendheid automatisch verdwijnen, zullen we de verschijnselen onderkennen zoals ze wérkelijk zijn
Zo zullen alle fenomenen hun belangrijkheid verliezen (nibbidā) - edelstenen zoeken. Nibbidā leidt tot virāga, het wegsterven van de dingen; begeerteloosheid; zonder verlangen zijn. Virāga leidt tot upasama, een innerlijke toestand van stilte, rust en innerlijke vrede. Upasama tenslotte voert naar Nibbāna. Zo is de weg naar Nibbāna in vier woorden samen te vatten: nibbidā → virāga → upasama → Nibbāna
Deze experiëntiële ervaring noemde de Boeddha metaforisch ‘stroombetreding’ (sotāpatti). The point of no return. Het is het moment (gotrabhū) wanneer de ‘wereldling’ (puthujjana) vervelt tot ‘edele volgeling’ (ariya-puggala).Wanneer de dhammanuvatti de illusie van het ‘ik’ (het geloof in een persoonlijke essentie) vernietigt (sakkāya-diṭṭhi) is er geen geboorte meer. En geen dood.
Doordat verwaandheid (māna) en rusteloosheid over het verleden (uddhacca) oplossen, ervaart hij innerlijke vrede. Door de vernietiging van onwetendheid (avijjā) tenslotte vestigt hij zijn geest in waarheid (dhammapadhāna): hij realiseert de tilakkhaṇa in zich, de waarheid van Dhamma: ‘Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan’ (edelstenen zoeken).Ontwaken hoeft niet over dít leven getild te worden
In élke meditatie. In élk moment (Spirituele sieraden). Bij élke inademing. Bij élke uitademing. Het overkomt je wanneer de oorzaken (hetu) en voorwaarden (paccaya) ervoor aanwezig zijn. Ontwaken gebeurt niet met decor en decorum. Niet met barokke grandeur (edelstenen zoeken). Ontwaken is geen esoterische aangelegenheid. Geen geheime inwijding. En de weg naar ontwaken is niet voor iedereen gelijk
Ontwaken is een plótse, spontane, totale, manifeste, onomkeerbare ervaring zónder toeters of bellen. Ontwaken staat voor spirituele transformatie door het verwerven van inzicht in de werkelijkheid. Ontwaken staat voor herschepping. Door de realisatie van sīla, samādhi en paññā. edelstenen zoeken In dít leven. In het hier-en-nu. In het NU.Het NU is de enige plaats waar de dhammanuvatti tot ontwaken kan komen
Er is alleen maar dít moment. Dít moment. Al de rest is begoocheling, verlangen en afkeer. Decor en decorum. Trap niet in die zintuiglijke val. Mediteer aandachtig en gelijkmoedig. In wijsheid en mededogen zal je naast de Boeddha lopen. Pārāyanavagga Sutta, Gatha #167 Kalama Sutta, Anguttara-Nikaya, 3.65. Dhammapada, Gatha #160 Satipaṭṭhāna → sati+upaṭṭhāna: sati = aandacht; upaṭṭhāna = het vestigen, funderen, grondves-ten. ‘de (enige/directe/ongeëvenaarde) weg ‘ → vert.
‘het overstijgen van verdriet en zorgen’ → vert. van ‘vitasoka’ → vita+soka: vita = vrij zijn van; het overstijgen van; soka = verdriet, zorgen. Dhammacakkappavatana Sutta Avijjā is nauw verbonden met de leer van afhankelijk ontstaan, één van de centrale leringen van de Boeddha. edelstenen zoeken. Deze leerstelling maakt duidelijk hoe avijjā tot voortdurende wedergeboorte aanleiding geeft
Zo is de keten de logische verklaring van het principe - edelstenen zoeken. De geïnteresseerde lezer verwijs ik naar mijn boek: Dubois Guy, (2019), Yatra naar Majjhimadesa. Een Pelgrimsreis naar het Middenland p. 105 e.v. Singh, Rana & Rana Pravin, (2011), The Mythic Landscape of Buddhist Places of Pilgrimages in India, Banaras Hindu University, Shubhi Publications, New Delhi Vajiragnana, Medagama, (2013), The Daily News, Sri Lanka, dd
Elke gebeurtenis kan leiden tot Zelfrealisatie. Tot zelfontbranding. ‘spontaan’: het is in principe in ieder ogenblik voor iedereen toegankelijk. edelstenen zoeken. Het leven biedt een on-voorstelbaar gamma aan opportuniteiten tot ontwaken. ‘totaal’: de yogi kan niet partieel ontwaken. Evenmin als hij partieel geboren kan worden. ‘manifest’: het is duidelijk aanwijsbaar. Deze ervaring is zelfrealisatie door aandachtige observatie
Bhāvanā-maya-paññā: de wijsheid die voortvloeit uit de expe-riëntiële ervaring dat alles met elkaar verbonden is. Zie mijn boek: Dubois, Guy, (2020), Sotapattimagga. Het Pad van de Stroombetreder. Deze Drie Zuiveringen corresponderen met de Drie Trainingen (tisikkhā): training in moraliteit (sīla sikkhā); training in concentratie (samādhi sikkhā) en training in wijsheid (paññā sikkhā).
Er is een iets misgegaan - edelstenen zoeken. Wacht even en probeer het opnieuw. Opnieuw proberen
InleidingOns land heette een christelijk natie te zijn. Maar als men om zich heen kijkt, dan zou je, ietwat overdreven gesteld, soms bijna kunnen denken in een boeddhistisch land te zijn. Immers overal kom je Boeddhabeelden in allerlei grootte en vorm tegen - edelstenen zoeken. We hoeven alleen maar te denken aan plaatsen als tuincentra, bloemenwinkeltjes, meubelboulevards, winkelcentra, restaurants, hotels, discotheken, zwembaden, wellness-resorts, etc
Een op de drie Nederlanders heeft een Boeddhabeeld(je) in huis op o.a. de vensterbank of in de slaapkamer (zelfs in het aquarium) en/of in de tuin. De meeste mensen hebben die beeldjes gekregen of als souvenir uit het buitenland meegenomen. Voor vele christenen is de aanwezigheid van een Boeddhabeeld een storend element, zoals bleek uit het artikel ‘Boeddhabeeld onder tafel’ in het Nederlands Dagblad van 7 mei 2014 (a). edelstenen zoeken.Omdat er van 23 september 2016 t/m 29 januari 2017 in het Tropenmuseum in Amsterdam de expositie ‘Mijn Boeddha en ik' te zien was, werd in een tv-programma (EenVandaag van 10 oktober 2016) (b) aandacht geschonken aan dit fenomeen van de Boeddhabeelden en werd de vraag gesteld waarom mensen deze in huis hebben
Sommige mensen zien Boeddha als iemand die mensen leerde hun eigen weg te kiezen zonder al te veel dogma’s. edelstenen zoeken. Maar 90% van de mensen weet niet wie Boeddha is. Vandaar dat het goed is om vooral het verschil tussen deze Boeddha en Jezus Christus aan te geven, omdat er helaas mensen zijn, die menen dat beide met elkaar vergelijkbare spirituele meesters waren
De aantrekkingskracht van het boeddhisme ligt vooral in de vermeende praktische aard ervan voor de postmoderne westers mens. edelstenen zoeken. Het boeddhisme doet je geloven dat je verlicht kunt raken als je je best ervoor doet. Dat geeft meer het idee van eigen controle en dat je invloed hebt op je eigen heil dan dat je uit genade moet leven (e)
Het is vrijblijvend en ook te combineren met ander godsdiensten. Sommige zich christen noemende gelovigen (zelfs predikanten) menen dat hun geloof heel goed kan samengaan met boeddhisme, en men probeert boeddhistische elementen te combineren met de bijbelse boodschap (d). edelstenen zoeken. De woordvoerder van een zandmandala-project in Amersfoort meent zelfs dat alle godsdiensten uiteindelijk uit één bron komen (f).Geen wezenlijke verschillen tussen Jezus en Boeddha? De populaire en productieve boeddhistische auteur Thich Nhat Hanh rapporteert in zijn boek Living Buddha, Living Christ, dat zijn ‘persoonlijke altaar’ beelden bevat van zowel Boeddha als Jezus, die hij ziet als geestelijke broeders
Gezien de huidige populariteit van de Dalai Lama en de boeken en tijdschriften over boeddhistische meditatie en gewoonten (een gemiddelde boekhandel bevat bij de afdeling religie meer titels gerelateerd aan het boeddhisme dan over het christelijk geloof) (d), lijkt het erop dat veel mensen dezelfde opvattingen als Hahn hebben. edelstenen zoeken - Edelstenen en mineralen. De mensen die onder invloed zijn van religieuze tolerantie en religieus relativisme, deinzen terug voor het logisch beoordelen van de waarheidsaanspraken van deze grote religieuze stichters
Latest Posts
Xiaomi Photo Printer
Best Family Safari Kenya
Lodges Kenia Safari